Вісник Астрономічної школи, 2017, том 13, № 1, с. 40–47

https://doi.org/10.18372/2411-6602.13.07
Завантажити PDF
УДК 656.11

Транспортні проблеми сучасних міст

Зацерковний В.І., Тустановська Л.В., Кобрін О.В.

Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 03127, м. Київ, пр. Академіка Глушкова, 2а

Реферат

Урбанізація міст, збільшення транспортних потоків спричиняє виникненню транспортних проблем та створює негативні наслідки для транспортної мережі міста і для суспільства в цілому. Сучасні великі міста і мегаполіси постійно стикаються з транспортними проблемами, які потребують пошуку правильних, автоматизованих рішень. Умови життя в місті багато в чому залежать від того, наскільки ефективно працює транспортна мережа. Першочерговим завданням транспортної мережі великого міста є забезпечення зручного та швидкого доступу до місця роботи, сфери обслуговування, культурних та освітніх закладів. Одна з найбільш актуальних проблем міського руху – забезпечення пропускної здатності вулично-дорожньої мережі (ВДМ). Труднощі, пов'язані з пропуском транспортних потоків високої інтенсивності, збільшуються великим числом пішохідних потоків. На сьогодні збільшення кількості автомобілів індивідуального користування та зміни структури міста спричиняють ще екологічні проблеми і проблеми стану та якості доріг. Основним засобом управління дорожнім рухом є світлофорна сигналізація, що призначена для почергового пропуску учасників дорожнього руху через певну ділянку вулично-дорожньої мережі, а також для позначення небезпечних ділянок вулиць (доріг). Структура сучасних автоматизованих систем управління дорожнім рухом (АСУ-ДР) будується за ієрархічним принципом обробки інформації, який передбачає при виборі загальної організації системи управління виділення декількох взаємно підпорядкованих рівнів управління: локальний, зональний, районний, загальноміський. Транспортні моделі, побудовані на сучасних інформаційних технологіях, представляють собою потужні обчислювальні програмні комплекси, які на основі функціонально-просторових характеристик міста в сукупності з усіма наявними даними розраховують найімовірніший розподіл транспортних і пасажирських потоків по ВДМ. Оскільки транспортна мережа сучасного міста – це просторово-розподілена система, то цілком очевидно, що середовищем моделювання, аналізу і дослідження повинні виступити геоінформаційні технології. Ефективне вирішення проблем транспортних мереж передбачається за допомогою геоінформаційного аналізу та геоінформаційного моделювання, а саме побудови транспортної моделі міста за допомогою геоінформаційних систем.

Ключові слова: транспортна інфраструктура; вулично-дорожня мережа; геоінформаційне моделювання; транспортні проблеми; транспортні потоки; безпека; швидкість; якість; перевезення; транспортне моделювання

Перелік посилань

  1. World Urbanization Prospects: The 2014 Revision, Highlights. United Nations. – New York, 2014. – 28 p. https://doi.org/10.18356/42627e89-en
  2. Гасников А.В., Кленов С.Л. и др. Введение в математическое моделирование транспортных потоков: учеб. пособие – М.: МФТИ, 2010. – 360 с.
  3. Криворучко Н.І., Сергеєва Є.В. Формування поліфункціональних комплексів у зонах впливу автотранспортних комунікацій // Коммунальное хозяйство городов. – 2009. – № 90. – С.95–104.
  4. Прасоленко О.В., Харченко В.Ф. Вплив мережі паркування автомобільного транспорту на параметри руху транспортних потоків // Коммунальное хозяйство городов. – 2006. – № 81. – С.308–313.
  5. Семенов В.Т., Карпушин Е.І., Завальний О.В. та ін. Розвиток транспортної схеми міста на основі генерального плану // Коммунальное хозяйство городов. – 2006. – № 69. – С.33–40.
  6. Knight F.H. Some fallacies in the interpretation of social cost // The Quarterly Journal of Economics. – 1924. – Vol. 38. – P.582–606. https://doi.org/10.2307/1884592
  7. Piugou A.C. The economics of welfare. – 4th edition. – London: MacMillan, 1932. (Русский перевод: Пигу А.С. Экономическая теория благосостояния Т. 1–2. Сер. Экономическая мысль Запада. – М.: Прогресс, 1985).
  8. Wardrop J. Some Theoretical Aspects of Road Traffic Research // Proceedings of the Institute of Civil Engineers, 1952. https://doi.org/10.1680/ipeds.1952.11259
  9. Зацерковний В.І., Кобрін О.В. ГІС як засіб ефективного управління транспортними потоками // Вісник Астрономічної школи. – 2015. – Т. 11, № 1. – С.84–90. https://doi.org/10.18372/2411-6602.11.1084

Завантажити PDF